Fakta om det kristne højre i USA

Information

Fakta om det kristne højre i USA

Af Martin Burcharth, Dagbladet Information, 29. november 2002

(i uddrag og lettere redigeret af www.danpal.dk)

Hellige alliancer

Det kristne højre i USA har i de seneste år indgået en fascinerende alliance med jødiske amerikanere og Israel. Evangelister regnes nu for at være den mest trofaste pro-israelske vælgerblok i amerikansk politik efter det amerikansk-jødiske mindretal. Den tendens er blevet styrket efter terrorangrebet på USA 11. september 2001. Ledere af kristne højregrupper bakker ivrigt op om israelske højrepolitikere, der vil have den palæstinensiske befolkning rømmet fra Vestbredden og Gaza.

Kamp mod islam

Det religiøse højres fjendtlige holdning til islam – en hastigt voksende religion i USA – er samtidig taget til siden 11. september. Tv-prædikanter som Jerry Falwell og Pat Robertson har offentligt hævdet, at Koranen forpligter muslimer til at myrde jøder, kristne og andre vantro. For dem er USA‘s terrorkrig intet andet end et opgør mellem kristne og muslimer. Tidligere Nixon-rådgiver Chuck Colson, en prominent skikkelse i den evangeliske højrebevægelse, skrev fornylig i et blad udgivet af hans organisation Prison Fellowship. »Forskellen mellem islam og kristendommen er reel og dyb. Den udgør grundlaget for den krig, vi er i – og de krige Islam fører kloden rundt.«

Demokratiet truer

Selv ikke et så lysende begavet hoved som højesteretsdommer Antonin Scalia i Washington har let ved at acceptere det skel, de amerikanske forfatningsfædre drog mellem kirke og stat for over 200 år siden. I en tale i Chicago tidligere i år hævdede Scalia, at apostlen Pauls ord stadig er gyldig. »Der er ingen anden magt end Guds. Statsmagten er beskikket af Gud.« At præsidenter ikke længere styrer ved Guds nåde er demokratiets skyld. Det bør derfor være de troendes opgave at bekæmpe demokratiets adskillelse af stat og kirke, konstaterede Scalia. Var det en opfordring til et folkeligt oprør mod den amerikanske forfatning?

Evangelister

For udeforstående er det ikke altid let at få en forklaring på, hvad forskellen er på en evangelist og en kristen fundamentalist i den religiøse højrebevægelse. »Generelt er evangelister folk, som tager Biblens ord bogstaveligt. Jesus er vores personlige frelser og vores opgave er at sprede evangeliet,« fortæller pastor Jim Ball fra Louisiana. Pastor Rene Keels i Boston er baptist og kalder sig selv en kristen fundamentalist. »Min holdning til kristendommen er, at jeg accepterer Jesus som Guds og Marias søn og at han døde på korset,« forklarer hun.

Ikke kun konservative

Yderligere komplikationer opstår, hvis man tror, at alle evangelister er ærkekonservative. Pastor Ball peger f.eks. på, at mange evangelister identificerer sig med et progressivt verdenssyn. Det gælder for ham selv. Han arbejdede i flere år for Union of Concerned Sceintists, en venstreorienteret tænketank i Boston og Washington. Én anden er pastor Rene Keels, som arbejder for Chuck Colsons Prison Fellowship. »Jeg ved godt, at min arbejdsgiver tilhører det kristne højre, men det gør jeg ikke,« siger hun. »Jeg er progressiv.« Men hun er kun progressiv i sociale spørgsmål, ikke i moralske.

Ikke kun hvide

I midten af 1990’erne gik det op for organisationer som Pat Robertsons Christian Coalition og Jerry Fallwells Moral Majority, at så godt som alle menige medlemmer var hvide af angelsaksisk eller generelt europæisk afstamning. Man så sjældent et sort eller latinsk-udseende ansigt. Lederne besluttede at gøre noget, idet farvede mindretal i USA trods alt er meget religiøse. De deler i høj grad hvide evangelisters og fundamentalisters negative syn på abort, homoseksualitet og sex før ægteskab.

‘Bibelsk raceharmoni‘

I 1997 kom de hvide evangeliske kirkesamfund til enighed om at lancere konceptet ‘bibelsk raceharmoni’. Ifølge denne idé er det Guds vilje, at alle hans underdanige på Jorden skal leve sammen i fred uagtet deres hudfarve. Indtil da havde hvid racisme mod farvede amerikanere floreret i konservative evangelistiske kredse. Nu er mange evangeliske kirker i sydstaterne og storbyer rundt omkring i landet med en stor mindretalsbefolkning næsten fuldt ud integreret. De hvide og sorte evangeliske landsforeninger blev slået sammen for nogle år siden. Nogle iagttagere hævder, at raceintegrationen på det kristne højre er længere fremme end i progressive kirkesamfund.

Comments are closed.